Bosch Sport Velsen sluit de deuren

Santpoort Een bekende sportwinkel in de regio gaat sluiten. Bosch Sport Velsen uit Santpoort, specialist in schaatsen en ballet. We gaan Bram Bosch, eigenaar van Bosch Sport Velsen maar eens wat vragen stellen.

Wanneer sluiten jullie de winkel Bram?

Op zaterdag 1 juni trouwt mijn dochter in Amsterdam, dat leek me wel een mooi moment. Ik ben 43 jaar winkelier, waarvan bijna 30 jaar in Santpoort. Het is wel mooi zo.

Neemt iemand de winkel over of misschien je zoon Lars?

Als Lars de zaak zou overnemen, zou er niet zo veel veranderen. Dan is hij de baas en ik zijn assistent. Je gaat dan toch weer meedoen en zo blijf je nog tien jaar doorwerken. Voor Lars de kans om op zaterdag met zijn twee kleine mannetjes naar de voetbal te gaan. Ik heb hem misschien vijf keer zien voetballen. Met onze specialismen, schaatsen en ballet is het lastig voor iemand anders onze winkel over te nemen en voor een algemene sportzaak is Santpoort waarschijnlijk te klein.

Is de mindere verkoop de belangrijkste reden om te stoppen?

Het is een combinatie van de mindere verkoop en het niet meer zo leuk vinden. Ik ben bijna 65 en de wereld is veranderd. De trouw van klanten is veranderd maar zeker ook de trouw van veel van onze leveranciers. Een merk is vijftig jaar bezig een netwerk op te bouwen van trouwe winkeliers met gedegen kennis van zaken en dat geven ze dan op een donderdagmiddag cadeau aan een of andere webshop die er mooi uitziet. 

Een webshop is toch best handig, hoe zie jij dat?

Natuurlijk is een webshop handig als je het vanuit de consument bekijkt. Voor de winkelier met een webshop is het een ander verhaal. Die moet, met de normale marges van een winkel, van alles bedenken om nog wat over te houden aan zijn online-klant. Groeien met je webshop is dan vaak de enige optie. Nog meer omzet, nog meer klanten, nog meer werk en hopen dat het een keer winstgevend gaat worden tot je er achter komt dat je nog steeds niets verdient. Alles op internet ziet er het zelfde uit en alleen de prijs is voor de consument belangrijk. In je winkel kun je het verschil maken.

Vanaf de bron, de producent, het merk zelf is er met online nog wel wat te verdienen, maar die zitten helemaal niet te wachten om alles zelf te doen, die geven het graag aan Bol.com of Zalando. 

Met een online klant ben je veel langer bezig en hij koopt minder. Als iets in de winkel is gekocht komt het zelden terug, dat is bij Bol.com wel anders. Het probleem van de webwinkels wordt ook niet het gebrek aan klanten maar juist het te veel er van.

Laatst zat onze minister van Binnenlandse Zaken mevr. Ollengren bij WNL op Zondag de ‘banenmotor’ van Coolblue te prijzen. Pakjes over een lopende band schuiven en door de straat racen met een busje. Voor te weinig geld trouwens en met slechte voorwaarden. De winkel was een banenmotor. Leuk werk op zaterdag en in de vakantie hebben we ingewisseld voor een lopende band, orderpicken en een callcentrum.

Jij gelooft dus dat de winkels wel zullen overleven?

Dat geloof ik zeker en weet het ook zeker. Het is wiskunde, er kunnen niet meer pakjes in een bestelbus en er kunnen niet meer busjes door de straat. Het houdt een keer op. We willen een 30km zone waar we Roosje leren fietsen maar we willen ook ons pakje op tijd in huis. Op een gegeven moment is iedereen het wel beu om naar een afhaalcentrum op een industrieterrein te moeten voor je online bestelling. Hoe lang denk je daar straks te moeten wachten. De online supermarkt laat scholieren nu de boodschappen doen in de winkel om het vervolgens met een busje naar de klant te gaan brengen die thuis op zijn bank zit te wachten, terwijl hij dat normaal zelf kwam doen. Geen idee hoeveel geld er bij elke klant bij moet, maar dat zal zeker in de tientjes lopen.

Toch zie je steeds meer winkels sluiten, hoe moet dat stoppen volgens jou?

De sleutel ligt bij de overheid, huurbazen en de merken. Online is nog geen twintig jaar bezig, maar er is eigenlijk nog nooit serieus nagedacht over de spelregels. 

Innovatie komt altijd voor regelgeving. Eerst wordt er iets bedacht en jaren later gaan we eens nadenken over regels. Probleem bij retail is dat de regelgevers denken als consumenten. Honderdvijftig Kamerleden, Gemeenteraden, Bankbesturen, Retailgoeroes, Bonden, Kamers van Koophandel, Brancheorganisaties, allemaal consumenten die de problemen waar een winkelier mee geconfronteerd wordt niet kennen maar het wel voor het zeggen hebben. En ook nog eens met elkaar. Een snelle ‘start-up’ meldt zich met een leuk plan, haalt een berg geld op, trekt een bloedspoor door de markt en gaat vervolgens zitten wachten dat hij wordt overgenomen door een grotere partij. Het mocht allemaal gebeuren in de vrije markt. 

Ik stam nog uit de tijd dat je een middenstands- en een sportvakdiploma nodig had om een winkel te beginnen. Allemaal niet meer nodig. Ik kreeg de Economische Controledienst op m’n dak als ik te vroeg met de uitverkoop begon. Dat soort dingen.

Begin maar eens om het gratis versturen te verbieden en verhoog de btw maar eens met een paar procent voor de webwinkel. Goed voor de schatkist en het speelveld wordt weer wat eerlijker. Verlaag ook de huur tijdelijk voor de winkels, zodat die deze wonderlijke periode in de retailgeschiedenis kunnen overleven.

Ook de merken hebben een belangrijke verantwoordelijkheid. De belangrijkste schakel in het systeem, de verkoop naar de klant geven ze aan een prutser op internet.

Als iedereen doorkrijgt dat het beste eindstation van een product een stenen winkel is, kunnen we weer gewoon gaan doen.

Wat ga je straks doen, je bent niet iemand die stil gaat zitten?

Klopt, ik zal nog wel een beetje moeten aftrainen denk ik. Ik heb genoeg hobby’s, vier kleinkinderen, waar ik mee naar Artis wil en ik ga een beetje werken aan m’n conditie. Dat is er een beetje bij ingeschoten de laatste jaren. Weer eens op een moutainbike klimmen en een rondje golf en straks midden in de week. Dagje vrijwilligerswerk bij Heliomare en misschien slijp ik nog wel een paar schaatsen.

(foto: Leo Vogelzang)