Bereikbaarheidsplan draait op volle toeren

Voorafgaand aan de sluiting van de Velsertunnel is hard gewerkt om de regio zo goed mogelijk te informeren over de veranderingen die op komst waren. Inmiddels is de tunnel een maand dicht en wordt duidelijk hoe het bedrijfsleven en de inwoners van de IJmond zich aan de nieuwe situatie aanpassen.

,,De alternatieve routes van en naar de IJmond worden goed benut”, zegt Ilkel Taner, Omgevingsmanager Renovatie Velsertunnel bij Rijkswaterstaat. ,,Verkeer dat van zuid naar noord rijdt ondervindt relatief weinig extra hinder. Zoals verwacht werd, is het in de ochtend- en avondspits wel extra druk op de A9 en de A8. We kunnen ons goed voorstellen dat dit voor weggebruikers vervelend is. De situatie op de weg wordt echter nauwkeurig gemonitord en vragen van weggebruikers worden zo goed mogelijk beantwoord.’’

Ook zijn er in de afgelopen weken een aantal incidenten geweest, waardoor de Wijkertunnel tijdelijk dicht was. Vertraging is dan onvermijdelijk. Doordat de extra weginspecteurs en de bergers stand-by staan, wordt de stremming zo snel mogelijk verholpen. Rijkswaterstaat stuurt een SMS-alert uit bij ongevallen waarbij de verwachte vertraging langer duurt dan een uur. Al meer dan 9.500 weggebruikers hebben zich aangemeld bij deze SMS-service.

Bedrijven, werknemers en inwoners in de IJmond nemen de moeite om voorbereid op weg te gaan. De reisinformatie op ijmondbereikbaar.nl is al meer dan 15.000 keer bekeken.

De dynamische routekaart geeft de verwachte extra reistijd weer op verschillende trajecten binnen de IJmond en op de beelden van de verkeerscamera’s kan iedereen zien hoe druk het werkelijk is op de weg.

Wat niet veel mensen zich realiseren, is dat door een team van verkeerskundigen ook het netwerk van verkeerslichten in de regio is aangepast. Zodra het drukker is dan normaal, passen de verkeerslichten zich automatisch aan.

Inmiddels hebben meer dan 150 bedrijven uit de IJmond zich aangesloten bij de campagne ‘Goed op weg’ van IJmond Bereikbaar en laten daarmee zien dat zij mobiliteit en bereikbaarheid  van de regio serieus nemen.

Meer dan 2500 werknemers van deze bedrijven laten de auto vaker staan en komen op de fiets of met het openbaar vervoer naar hun werk. Dat zijn serieuze aantallen, waarmee een wezenlijke bijdrage wordt geleverd aan een betere doorstroming van het verkeer.

Ook de inzet van een extra pont over het Noordzeekanaal in de ochtend- en avondspits wordt door de fietsers gewaardeerd.

De twee IJmond Shuttles vanaf station Beverwijk naar de bedrijventerreinen Wijkermeer en De Pijp en de derde IJmond Shuttle vanaf station Driehuis naar bedrijventerrein Broekerwerf in Velserbroek maken deze locaties beter bereikbaar met het openbaar vervoer.

Zie ook www.ijmondbereikbaar.nl. (foto: Friso Huizinga)